Voor één keer geen juridisch, maar wel leuk nieuws. In september 2012 is het vijf jaar geleden dat Via Verlaan is gestart. In verband met het jubileum is Dianna geïnterviewd. Lees hieronder het hele interview door Emago.
Vijf jaar Via Verlaan: Hoe heb je het bedrijf van de start gerund en uitgebouwd en hoe kijk je hierop terug?
Eigenlijk heeft Via Verlaan een vliegende start gemaakt. Ik ben veel deurwaarders en advocaten uit mijn netwerk dan ook dankbaar voor het vertrouwen dat zij in Via Verlaan stelden. Daardoor was er vanaf het begin ruim vraag naar juridische cursussen voor zowel incassomedewerkers als juridisch secretaresses. Later zijn daar de debiteurenbeheerders bijgekomen.
Eerst had ik het idee om een combinatie te maken tussen cursussen geven en advies op het gebied van kwaliteitsmanagement, maar juist in opleidingen kan ik het verschil maken. In 2011 is dat ook in de bedrijfsuitingen verwoord. Van Via Verlaan training & consultancy naar Via Verlaan opleidingen.
Wat is destijds de drijfveer geweest om een eigen bedrijf te starten?
Ik werkte al langere tijd in de deurwaardersbranche en organiseerde al cursussen voor deurwaarders. Het zelf lesgeven begon met een verzoek van mijn toenmalige leidinggevende om een cursus te verzorgen voor een aantal kantoren. Al snel bleek ik het overdragen van kennis van incasso en het recht zo leuk te vinden en kreeg ik zoveel positieve reacties, dat ik mij daar verder in ben gaan bekwamen. En als je lesgeven echt op je eigen wijze wilt doen, is een eigen bedrijf natuurlijk de manier. En ik heb er nog geen moment spijt van gehad.
Hoe sta je na vijf jaar intensief voor de ‘klas’ nog steeds enthousiast tegenover het lesgeven?
De drive is er nog steeds. Ik dacht eerst nog dat het lesgeven na verloop van tijd minder energie zou kosten, maar ik kan en wil niet anders dan vol overgave voor de groep staan. Ik houd van interactie met cursisten, van discussie, verrassende vragen en mensen enthousiasmeren voor het recht. Maar ook afwisseling vind ik belangrijk en dat heb ik volop door enerzijds de verschillende doelgroepen en anderzijds mijn gastdocentschap aan de deurwaardersopleiding bij de HU.
Wat is er in de vijf jaar dat Via Verlaan bestaat het meest veranderd?
Mmm, … voorheen gaf ik veel meer opleidingen en trainingen op locaties buiten de bedrijven maar ik denk dat door het financiële klimaat de meeste klanten inmiddels kiezen voor mijn incompany opleidingen, natuurlijk vanwege het gemak maar ook vanwege het concurrerende tarief. En ook maatwerk is dan mogelijk, waardoor de cursus helemaal past bij het bedrijf
Wat zijn volgens jou de komende veranderingen voor Via Verlaan gelet op de incasso- en deurwaardersmarkt die volop in beweging is.
Ik zie twee opvallende dingen. Eerst de grote verschillen tussen klanten in het budget dat zij beschikbaar stellen voor opleidingen. Bij sommige kantoren staat de opleiding van medewerkers ondanks het financiële klimaat nog bovenaan de prioriteitenlijst. Zij beseffen dat je alleen met goed opgeleide medewerkers de klant optimaal kunt bedienen. Zij blijven investeren, terwijl ondertussen het kennisniveau van medewerkers op andere kantoren terugloopt.
Ook de keuze van kantoren om het werk steeds meer op te delen in kleine stukjes, zorgt er voor dat er steeds minder allround medewerkers zijn met kennis van zaken en een stuk overzicht. Daar ben ik toch wel bezorgd over.
Je staat zelf veel voor groepen, maar leer je zelf ook nog?
Ik roep vaak dat leren leuk is, maar vind dat ook echt. Dit voorjaar heb ik zelf mijn master privaatrecht afgerond aan de RUG. Daarnaast volg ik regelmatig PE-cursussen voor deurwaarders. Ik moet natuurlijk zelf ook bijblijven!
Hoe zie je de komende vijf jaar voor je, heb je nog grootse plannen met Via Verlaan?
Inmiddels staat er een goed cursusaanbod voor incassomedewerkers, juridisch secretaresses en debiteurenbeheerders. Dat aanbod wordt langzaamaan wel uitgebreid. Incompany zal Via Verlaan steeds meer maatwerk leveren en dat is ontzettend leuk om te doen. Er zijn nog wel andere plannen, maar daar kan ik nog niets over vertellen.
Waarom kiezen klanten voor Via Verlaan?
(lachend) …..Vast omdat ik zo aardig ben?! Nee gekheid, dat mag iedereen zelf invullen. Veel klanten komen via via en dat is al een goed teken. Ik zie ook steeds vaker klanten terugkomen. Maar als ik afga op de evaluaties, dan zie ik daarin vaak opmerkingen staan als: fijne kleine groepen, praktijkgericht, ruimte voor vragen en veel interactie. En dat hoor ik uiteraard graag.
Zijn er nog activiteiten rondom het vijfjarig jubileum?
Een aantal klanten heb ik inmiddels persoonlijk van een feestelijke taart voorzien als dank voor hun loyaliteit. Daarnaast zijn er kaarten verstuurd om het heugelijke nieuws te delen. En er zijn extra cursussen uitgezet voor de individuele inschrijvingen om ook de kleinere kantoren tegemoet te komen.
Dan wens ik je veel succes in de komende vijf jaar.
Hartelijk dank, ik kijk er met een gezonde spanning naar uit.