De Nationale Ombudsman heeft een rapport uitgebracht met de titel Schulden komen nooit alleen. Aanleiding voor het onderzoek waren de vele klachten die de Ombudsman ontvangt van burgers die gebruik maken van schuldhulpverlening en de invoering van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening per 1 juli 2012.
Centrale vragen in het onderzoek gaan over wat de burger van de schuldhulpverlener, de gemeente en de overheid mag verwachten. In het rapport staan veel adviezen en het schetst een somber beeld van de huidige praktijk, gestaafd met vele voorbeelden.
Een aantal adviezen op een rij: De schuldhulpverlener moet respectvol omgaan met de burger, een plan van aanpak maken en de burger laten participeren. Ook moeten zowel burger als schuldeiser regelmatig op de hoogte worden gesteld van de stand van zaken. Gemeenten moeten ook een effectief preventieprogramma opstarten om schulden te voorkomen, o.a. bij minderjarigen, maar ook de inzet van vrijwilligers bevorderen bij burgers die weinig financiële vaardigheden hebben. Daarnaast wordt geadviseerd om de wettelijke termijnen als maximale termijnen te hanteren en een landelijke portal op te zetten met informatie over rechten en plichten van burgers met schulden. Het meest steekhoudende advies is om de Belastingdienst de bevoegdheid te geven overtreders van de Wck aan te pakken en budgetbeheer en coaching ook onder te brengen in de Wck.