De centrale inning van griffierechten door het Landelijk Dienstencentrum Rechtspraak (LDCR) is uitgesteld. De invoering per september 2012 wordt niet gehaald, er wordt nog steeds getest. Doel van de landelijke inning is enerzijds een vereenvoudiging van de administratie en daarmee kostenbesparing doordat de griffienota's voortaan digitaal worden verzonden.
Het griffierecht wordt straks geacht te zijn betaald op het moment dat het griffierecht verschuldigd is, waardoor procedures sneller kunnen starten en fouten worden voorkomen. Door de digitale griffirechtnota in te lezen in het boekhoudsysteem, zijn ook aan de kant van de procesvertegenwoordigers kosten te besparen.
Er wordt per kantoor één rekening-courant ingevoerd, maar binnen het kantoor kunnen ook individuele rekeningen-courant worden onderscheiden. Voorts wordt een kenmerk van de procesvertegenwoordiger aan iedere betaling gehangen van max. 20 tekens, zodat de kosten eenvoudig aan het juiste dossier kunnen worden gekoppeld.
Het voorschot wordt gebaseerd op basis van de omzet over de twaalf voorafgaande maanden, tenzij er geen historie is opgebouwd. Dan geldt een andere rekenmethode. Als er onjuistheden in de griffierechtnota staan, dan is verzet binnen een maand nog mogelijk.
Om in aanmerking te komen voor de landelijke inning via e-billing, moeten minimaal vijf mutaties per maand plaatsvinden.
Voor meer informatie klikt u hier.