De Raad van Discipline in Arnhem heeft bepaald dat een eerste oriënterend gesprek met een advocaat gefactureerd mag worden aan de cliënt. Ook als daar vooraf geen afspraken over gemaakt zijn. Dat druist in tegen het hardnekkige idee van veel burgers dat een eerste gesprek altijd gratis is.
Een werkneemster had samen met een aantal collega's een informatief gesprek met een advocaat gehad over uitblijvend salaris en de aangevraagde ontslagvergunning. Ze was doorverwezen door de Rechtswinkel. De dag erna heeft ze gebeld om te zeggen dat zij geen gebruik maken van de diensten van de advocaat. De daarop gezonden rekening werd niet betaald.
De Raad is van mening dat het gesprek inhoudelijk was en daarom niet gratis. Ook is de advocaat voldoende duidelijk geweest m.b.t. de financiële consequenties van het gesprek. Klaagster had naar het oordeel van de Raad zelf tijdig naar de kosten moeten informeren die aan een eerste gesprek waren verbonden, maar heeft dat nagelaten. Daarbij is van belang dat in het telefoongesprek door de advocaat is aangegeven dat de factuur naar klaagster zou worden verzonden en klaagster de kosten zelf zou verrekenen met haar collega's.
Voor de volledige tekst van de uitspraak klik hier.